Muziek

Muziek

kinderen ontwikkelen zich ook op muziekgebied oftewel de muzikale ontwikkeling. jonge kinderen doen dat op een andere manier en vooral een ander niveau dan oudere kinderen.

muziek kan invloed op je hebben. Je kunt er bijvoorbeeld ontspannen of verdrietig of juist vrolijk van worden. soms kan het je ook prikkelen en agressief maken. Muziek kan heel associatief werken, dat betekent dat je door muziek iets anders voelt of denkt. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde emotie ervaren als je ernaar luistert.

muziek is niet een toevallige verzameling van klanken. klanken worden bewust op een bepaalde manier achter elkaar gezet door degene die de muziek maakt. Door bepaalde onderdelen samen te voegen, krijgt het muziekstuk vorm.

  • herhaling van klanken: zorgt voor structuur en herkenning waardoor muziek voorspelbaar en prettig of juist onvoorspelbaar en onprettig wordt.


  • contrast in klanken: zorgt voor een opbouw of afwisseling. Denk aan het toewerken naar een benadrukte solo van een instrument of zanger, of een toename van klanksterkte met een zachte afsluiting.


  • variatie in klanken: maakt muziek interessant. denk aan het gebruik van verschillende instrumenten die elkaar afwisselen of bijvoorbeeld een opbouw van het aantal instrumenten of stemmen.

muziek gebruiken om ontwikkelingsgebieden te stimuleren

Ontwikkeling:                                         Hoe ontwikkel je het?


1. Sociale Vaardigheden                         Samen dingen doen ,zoals samen muziek maken                                                                   en vooral naar elkaar luisteren.

2. Motorische Vaardigheden                  Bewegen op muziek en het bespelen van                                                                              instrumenten. 

3. culturele Vaardigheden                      Deelnemen aan muzikale activiteiten uit jouw                                                                        land of uit een ander land met een andere                                                                            cultuur.

4. Emotionele Vaardigheden                  Plezier hebben in muziek, openstaan voor het                                                                       gevoel van muziek. 

5. Cognitieve Vaardigheden                   De taal van muziek leren te begrijpen.

 

de muzieknotatie: 

waar let je op? ook het spelen van muziek notatie speelt een rol. Als je een nieuw lied in de klas wilt zingen, is het heel handig als iedereen de melodie kan zingen van papier. Voor een muziekstuk of liedje worden geen letters gebruikt, maar speciale tekens: het notenschrift. een notenschrift bestaat uit 5 verschillende horizontale lijnen waar alle muziek noten of worden uitgeschreven. De plaats op een lijn bepaald welke noot je moet zingen of maken op je muziek instrument. Noten leren kost tijd. het duurt wel echt een poosje voor een kind vlot noten kan lezen.


Locatie: ROC van Twente Almelo, +31(0)83873130
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin